12.03.02 - Dar es Salaam

Hej igen kära läsare. Jag ligger just nu på hotellrummet i Dar es Salaam. Alexandra skriver dagbok medans jag får roa mig med pc'n. Det blir helt enkelt att jag får skriva de flesta blogginläggen av den enkla anledning att Alexandra förbrukar halva dagen på att skriva, fundera och finjustera. Medan jag bara skriver utav bara farten, på gott och ont.

Sist vi hörde av oss så befan vi oss på Zanzibar och den lilla byn Jambiani. Där spenderade vi två nätter. Tog det allmänt lugnt och så. Fanns inte allt för mycket att göra där utan bara att sola och på eftermiddagen gick det att bada. Sjukt vad mycket vattnet drog sig undan under dagen.

Alexandra letar snäckor i Jambiani...

Sista natten så exploderade himlen. Skyfall och åskväder. Det första riktiga regnet vi har haft sen våra dagar i norra europa. Men när det var dags att gå upp och äta frukost så hade regnet upphört men lämnat efter en sval och skön förmiddag. Vi hade bestämt oss för att checka ut efter två nätter och bege oss iväg för att testa den norra delen utav ön.

Hotellkillen fixade plats i en "shuttle" åt oss in till Zanzibar Town, halva vägen. Klämde in oss elva turister och två locals i en liten minibuss. Sen rally igenom öns landsvägar. De kör som galningar här nere. Flera gånger som jag utbrustit "han kan ju inte köra om nu?". De har verligen fått sina körkort i cornflakespaketet. Efter nästan två timmars bussresa så kom vi fram.

Väl i slummen så fick vi vänta 90min på nästa buss som skulle ta oss norrut. Åt två torra mackor på ett fik innan bussen kom. Packa in oss igen och drog iväg. Ännu en galen resa på närmare två timmar. Bilen skramlade, vägen såg ut som en asfalterad stig och inuti satt en massa iviriga turister. Jag sneglade på chaffören och såg att hastighetsmätaren låg på strax över 110km/h medans vi susar förbi en by och miljarder ungar längst med vägen. Inga 30-sträckor här inte.

Kom tillslut fram till Nungwi som var vårt mål. Enligt LP så var det Zanzibars största turistort. Vi förväntade oss restauranger vägg i vägg och en hyffsad infrastruktur. Glider sakta igenom byn. En höna springa över vägen, några gubbar sitter och dagdrömmer medans kvinnorna tvätter eller lagar mat i sina skjul. Att vi aldrig lär oss. Det här är Afrika, förvänta er inte att turistorterna ser ut som i Europa med asfalterade vägar och stora fina restauranger. Det här såg ut som vilken afrikansk by som helst. Sunkigt, lerigt men samtidigt faschinerande.

Vi glider inför portarna till ett hotell. Var ett kinesiskt par som hoppade av. Innanför hotellets murar så blev det en annan värld. En fin trädgård, pool och fina hus. Vi åkte vidare för att kolla priset på nästa hotell. Jambo Brothers, riktigt billigt hotell men också riktigt sunkigt. Tack, men nej tack. Vi gled vidare och in igenom portarna till Amaan Bungalows. Fina stugor, stor restaurang intill havet och i allmänhet schysst. 70$/natten för ett fräscht rum med nät, fläkt och varmvatten och frukost – kör! Vi checkade in och tog varsin dusch.

Vår stuga på Amaan Bungalows...

Dagen hade sprungit iväg. Vi gick ner till restaurangen som låg precis vid havet. Innan dess hade vi bara sett det utifrån. Men när vi kom in och satt oss så föll jag nästan baklänges. WOW! Vilket jävla paradis. Den finaste stranden jag har sett och vattnet var helt turkost och rent! Vi beställde in mat medans jag gång på gång fick nypa mig i armen. När vi hade ätit klart och betalat så vart det raka spåret ner till stranden.

Så himla fint! Går inte riktigt att fånga det på kort...

Den vita stranden var exakt så mjuk och skön som den såg ut och det turkosa vattnet var inte ens svalkande. Vi badade och bara njöt. Vi började redan att planera ett återbesök. På kvällen blev det middag för att sen somna gott under myggnätet. Förutom den underbara stranden och restaurangerna intill så finns det inte så mycket mer att göra. Det finns massor med aktiviteter under dagen men på kvällarna verkade det dött. Men vi har hört talas om fullmoon-partyn men varken jag eller Alexandra kan föreställa oss en massa fulla ungdomar här. Det här är lite mer av ett relax, sola&bada, inte många knop – resmål.

Glassar på stranden...

Samma visa igen. Vräkte ner regn och åskade under natten. Vi bleka skandinavier gillade det. Den friska luften på morgen. Vi åt frukost intill havet och bara tog det lugnt. Tog en promenad in i byn och köpte oss en sarong respektive badbyxor. Efter det bytte vi om och gick ner till stranden. Gick längst med den vita stranden och spanade in hotellen som låg vägg i vägg. Ett finare en det andra. En hel del turister var det också. Tillslut så la vi oss ner och bara njöt av solen.

Efter några timmar och en lunch senare så gav vi oss. Siesta på rummet innan vi åt middag på en restaurang med solnedgången i horrisonten. När mörkret senare hade lagt sig och vi var mätta och belåtna så gick vi tillbaka till hotellet. Packade våra väskor inför morgondagen och varvade ner. Somnade till en film.

Middag vid solnedgången...

Onsdag morgon och det var dags att röra oss tillbaka till Dar es Salaam. Shuttlen kom och plocka upp oss halv tio. Nästan två timmar till in till Zanzibar Town för att vänta ytterliggare en timme på båten. Båten gick runt ett tiden in mot fastlandet. Satt oss längst upp på soldäck igen. Alexandra koncentrerade sig på horrisonten medans jag la mig och vilade på golvet. En och en halv timme senare så kom vi fram. Gick av och där väntade en taxisnubbe på oss som hotellet hade skickat.

Vi åkte direkt och checka in på Safari Inn där vi hade bott tidigare. Gick genast och åt mat. Efter det tog vi varsin dusch och bara dog. Satte på en film och låg i sängen. När mörkret hade lagt sig så gick vi bara runt hörnet och köpte lite onyttigt för att avsluta dagen i sängen. Vi var ganska slitna sen är området där hotellet ligger inte det roligaste. Man vågar inte gå ut när det är mörkt ute.

Igår gick vi upp halvskapligt och gick ner och åt frukost. Sen tog vi taxi till en ambassad. Det regnade även under natten men denna gång höll det i sig fram till lunch. Så vi fick vänta på receptionisten som satt fast i trafiken som hade uppstått tack vare regnet. När hon tillslut kom så fick vi fylla i varsin blanket och lämna över passen. De ska vara klara till två tiden idag, lagom till avresan.

Efter det promenerade vi tillbaka till hotellet. Tog sen en sightseeing tur runt och handlade lite grejer inför morgondagen. Åt lunch för att sen gå till rummet igen. Igår var det typiskt ligga-inne-och-se-film-väder här i Afrika. En efterlängtad sådan! Så vi lag bara på rummet under eftermiddagen och såg film.

Ännu en lång resa på gång idag, ca40timmar. Yes älskar afrika!

Nu kommer filmerna lite tätare en tidigare. Det går undan just nu...

Fler bilder hittar du här!