12.03.11 - Kasane

Nu har vi vart på safari. Chobeparken i Botswana. Det var riktigt häftigt! Såg alla vilda djur man kunde se, tältade i djungeln, såg lejon jaga och träffa en hel del sköna människor...

Efter Victoriafallet och Zimbabwe så drog vi västerut. Gränspassagen in till Botswana gick smidigt och bra. Blev upplockade utav en safarisnubbe i en safarijeep. Smidigt och bra!

Började fredagen med en båttur. Den var väl sådär. Långsam och långtråkig. Men vi hade inte sett några djur ännu och alla blev helt till sig när man såg en elefant. Vänta bara mer skulle man få se! Efter 3timmar på Chobefloden som skiljer Botswana och Namibia ifrån varann så var det dags att dra in i parken med bil!

Ingången till Chobeparken...

Tog med oss all packning och drog iväg i safarijeeparna. Vi var 6st i vår bil. Först lite landsväg innan vi svängde av och offroad. Såg girafferna direkt. Stora och ståtliga. Riktigt häftigt när de springer med sina långa ben. Det ser ut att gå i slowmotion fast det går fort. Elefanter fanns det överallt. Under torr-perioden så är det tydligen bombat med elefanter i Chobe.

Körde vidare och fick syn på Zebror. Under regnperioden så är de tydligen svåra att få se. Vi är just nu i slutskedet utav regnperioden här nere. Men vi såg en flock Zebror. Vi hade redan sett de ifrån tåget men det var häftigare att ha de 5m ifrån en.

Myggan & Zebror...

Dagen närmade sig sitt slut och vi började röra oss hemåt. Då fick jag syn på något jag kände igen – lejon! Alla blev helt till sig och vi körde sakta närmare. En hane och en hona låg och chilla intill vägen. Guiden sa åt oss att vara tysta och inte resa oss upp. Stanna till 3m ifrån de och alla körde en fotobomb. Jag plocka fram en av våra engångskameror och började dra fram filmen. Knäpptyst och jag börjar "klick, klick, klick". Alla börjar "skratta" fast tyst i bilen och en Kanadensare viskar "Do you try to kill us?". Det var lite kul...

Ett perfekt avslut för vår första dag på safari. Åkte till vårt läger som vi ännu inte hade sett. Det låg mitt i nationalparken. Solen hade gått ner och det blev snabbt mörkt. Kom fram och såg att vi skulle tälta. Awesome! En liten brasa hade de tänt med stolar runt. Avsluta dagen med middag intill brasan. Sen blev det att lägga sig och sova i tältet som var bäddat och klart. Jag och myggan hade ett eget tält för oss själva så inget stort alla-i-samma-tält.

Lördag och upp strax innan 6 för frukost. Hoppa in i bilen igen och drog iväg för en morgontur. En massa elefanter, bufflar och giraffer överallt. Sen Alexandras favorit – impala. Såg två flodhästar fightas vilket var riktigt häftigt. Sen ropade en kollega till vår guide att de hade fått syn på wilddogs. De är tydligen väldigt sällsynta. Plattan i botten och vinden igenom håret. Kom fram och mycket väl så var det en flock wilddogs som åt på en antilop. Jag tyckte väl att de såg ut som ett gäng slumhundar men guiden och kanadensarna såg exalterade ut. Så jag antar att jag/vi var ganska lyckligt lottade att se dem.

Efter det blev det att åka till lägret igen för middag och siesta. Åt middag och efter det blev det att spela spel och umgås. Vi var två bilar och i den andra bilen så satt ett gäng unga norrbaggar. Lärde känna de lite och skratta en del. De skulle åka tillbaka till Zambia efter eftermiddagsrundan.

Myggan pigg på lördagsmorgonen...

På eftermiddagen hoppa vi in i bilarna igen. Tog farväl till baggarna och körde iväg. Såg de vanliga djuren men sen så. Ganska snabbt så tvärnitar guiden och "schyyy:ar" åt oss. Precis intill oss vid vägen så låg två Leoparder gömda i en buske. Precis innan det här så hade jag frågat guiden hur ofta man brukar se Leoparder i parken. Då sa han att under torrperioden ser man de till och från. Men som nu när det är regnperiod och alla buskar och träd är gröna och erbjuder en massa gömställen så kan det ta 6månader innan de syns till. Men där stod vi och såg två Leoparder!

Hela bilen var knäpptyst och jag körde en repris "klick, klick, klick". Men den här gången var alla förberedda på det. Norrbaggarna kom ganska snart till oss efter att vår guide anropat de via radio. Leoparderna var riktigt coola och de gjorde mest intryck på mig utav alla djuren. Man fick ögonkontakt och de såg seriöst helt galna ut. De kan döda med blicken, respekt!

Efter att vi tagit andan och bearbetat så for vi vidare. Nu hade vi sett alla djur förutom hyenorna. Men vafan vi är ganska lyckligt lottade ändå. Synd att Noshörningar inte finns här omkring de hade vart coola att se. En annan gång! Vi körde vidare.

Dagen börjar lida mot sitt slut. Då såg vi lejonen igen. Stannade och körde en fotobomb. Men lämnade de ganska snabbt. Körde vidare till stället där vi hade sett wilddogs. De var borta men där stod istället tre hyenor och gotta sig på resterna utav antilopen. Check, nu har vi sett alla djur parken har att erbjuda! Sen ropade en kollega till vår guide att lejonen visade tecken på att anfalla en buffel. Plattan i botten ännu en gång och iväg!

Kom fram och såg en ensam buffel ute på ett fält. Men en flock stod uppe bland buskarna och väntade. Vi stannade till och såg lejonen smyga sig närmare ute på fältet. Men buffeln anade oro och gick upp till sina vänner bland buskarna. Lejonen tog en paus och la sig ner och gosade med varandra. Då körde vi fram till lejonen 50m bort och avvakta lite. Efter ett tag så kom tillslut buffeln ner igen på det öppna fältet och jakten var igång igen. Lejonhonan smög sig ut på fältet medan hanen gick mot buskarna. Hur häftigt som helst att se! Guiden berättade att hanen nu skulle försöka skrämma ut buffeln på fältet bort ifrån sin flock där då lejonhonan väntade på honom. Hanen smög sig på buffeln och vi åkte sakta efter hack i häl. Kändes lite wierd att naturen bara strunta i att vi människor övervakade precis bakom.

När hanen var nära så angrep han. Men buffeln var snabb och stångades lite och kom tillslut upp till sin flock. Då kom lejonhonan och angrep. Hon satsa allt och sprang rätt in i flocken. Guiden berättade efteråt att hon var på jakt efter en buffelunge men misslyckades. Bufflarna i sin tur tröck in ungen i mitten utav flocken medan hanarna omringade flocken och skydda de mot lejonen.

Ett lejon inväntar mörkret...

Lejonen gav upp och la sig i gräset igen medan bufflarna rörde sig upp mot skogen. Nu hade solen gått ner och vi var tvungna att åka tillbaka till lägret. Lika bra att vi inte fick se lejonen döda en buffelunge haha. Guiden berätta att lejonen förmodligen kommer följa efter bufflarna under natten tills dem får chansen att döda.

Tillbaka i lägret igen så vart det återigen kvällsmat. Men nu hade norrbaggarna åkt hem men ett nytt gäng kommit in. Det var bara jag, myggan och två till som körde en 2nätters safari. Nu var det ett gäng nordamerikaner etc. Åt en grymt god middag och somna gott till Lejonkungen i vårt tält.

Vi gick upp halv 6 idag igen. Åt frukost och packade våra prylar. Sen hoppade vi in i bilarna och drog iväg. Idag var det bara jag, myggan och vår guide – Sinka. Våra Kanadensiska vänner valde att åka hem på morgonen. Vi gled runt och såg sånt vi redan sett. Vi följde lite lejon och leopardspår utan framgång. Men både jag och Alexandra var mätta och belåtna utav upplevelser.

En Elefant chillar över vägen...

Väl i lägret igen så åt vi lite lunch och snacka lite med de andra. Då märkte man att vi vart ganska lyckligt lottade. Förutom lejon så hade de inte sett något annat "märkvärdigt". Elefanter, giraffer, bufflar, flodhästar etc myllrade det utav. Men vi hade lyckats se wilddogs, hyenor och leoparder utöver det. Fränt!

Med ett leende på läpparna så lämnade vi tillslut Chobe och körde in till Kasane och safarifirmans lodge. Avslutade som vi började. Med en båttur längst med Chobefloden. Men avslutet blev mycket bättre än början. Det blev vår guide som höll i båtturen och han visade återigen prov "good eyes". Vi såg en krokodil smyga sig på Impala och små coola fåglar. Ett bra avslut på en klockren friluftshelg!

Efter det så tog vi farväl utav de andra. De var inte lika muntra som oss. En amerikan hade vart i parken 6 gånger utan att ha sett skymten utav leopard. Men vi var glada! Sinka körde oss via ATM till ett billigt hotell strax utanför byn.

Vi har nu tagit en varsin efterlängtad dusch! Alexandra har blivit lite febrig under kvällen och mår inte allt för bra. Vi hoppas att hon repar sig under natten. Tanken är att röra oss vidare i morgon mot Namibia. Men vi lever och ni där hemma kan pusta ut!