12.03.06 - Livingstone

Tazara tåget skulle ta ca 48timmar, men förseningar förekommer. Vår tågresa gick på 66 timmar! Men det var inte så farligt som det låter. Tre dagar och tre nätter ombord på ett gammalt tåg som hoppade fram...

I fredags klev vi ombord på Tazara tåget som går på spåret mellan Dar es Salaam i Tanzania till Kapiri Mposh i Zambia. Vi kom iväg i tid vid 2 tiden. Män och kvinnor fick inte dela kupe så det var bara att boka en hel kupe för oss själva - 4 bäddar. I efterhand var det värt varenda öre!

Dags att gå ombord...

Vi satt och hängde ut igenom fönstret. Tågspåret gick verkligen ute i djungeln. När det blev skymning så satt vi oss alerta och spanade efter djur. Jag har alltid funderat över vad det speciella är med att se vilda djur ute. Safari grejen är helt Alexandras intresse. Men under tågresan så såg vi elefanter, antiloper, lejon, zebror, giraffer etc mitt framför oss. Det var ju inget X2000 vi färdades med utan ett ruttet tåg på sina sista år som tuffade fram i 30km/h. Så man hann ju verkligen se allt. Riktigt häftigt och det fick mig att få blodad tand inför safarit som komma skall!

Tuff tuff igenom Tanzania...

Under den första dagen/kvällen så var det sjukt varmt. Både jag och Alexandra visste inte vart vi skulle ta vägen. Då uppskattade vi verkligen de 6kvm vi hade för oss själva medan de flesta andra trängdes i economy vagnara som var fullproppade. Men efter den första natten blev det betydligt svalare. Resten av resan spenderades med att beskåda det fantastiska landskapet som vi passerade, spela kort, träffa andra backpackers, se film, äta frukost & lunch. Som tur var så hade dem god frukost och mat på tåget. Vi passerade gränsen Tanzania/Zambia och en tidszon under lördag kvällen. Gränspassagen gick smidigt. Först kom en kille från Tanzania och stämpla ut oss, sen en Zambisk kille och stämpla in oss. Done!

Men försenat blev det som sagt. Loket gick sönder natten till söndag så vi vaknade stillastående. Runt 16 tiden samma dag så kom vi tillslut vidare. Då skulle vi redan ha kommit fram till Kapiri. Men för oss gjorde det inte allt för mycket. Istället fick vi ytterliggare en natt på tåget. Vi kom istället fram på måndag morgon.

Inväntar ett nytt lok...

Så efter 66timmar fick vi äntligen lämna tåget. Vi hade blivit ett gäng som skulle vidare söderut. Så vi gick i grupp och tog en minibuss 2 timmar ner till huvudstaden Lusaka. Väl där så blev det att ta farväl till vissa medan jag och myggan tillsammans med tre andra tog ytterliggare en buss söderut. I en överfull buss så åkte vi 7 timmar ner till Livingstone.

Kom fram vid 7 tiden på kvällen. Vi siktade alla på ett backpackerställe som låg nära station. Kom fram och checka in. Brasilianskan, Sydkoreanen och Singaporeanen som vi hade rest med sov i en sovsal medan jag och myggan tog ett dubbelrum. Vi fick dagen till ära "Honeymoon" rummet. Riktigt coolt ställe vi hamna på och så har dem pool också. Vår bungalow är riktigt frän och mysig. Vi tog varsin dusch innan vi gick ut på byn och åt mat tillsammans med de andra tre. Sen somna vi nog alla gott efter det.

På bussen mellan Lusaka - Livingstone...

Idag har vi bara tagit det lugnt. Laddat batterierna och utforskat byn lite. Imorgon blir det att checka ut och dra till Victoriafallet 11km bort. Kommer spendera dagen på den Zambiska sidan utav nationalparken innan vi korsar gränsen in till Zimbabwe. Väl där så ska vi ta in på ännu ett backpackerställe. The journey continues...

Fler bilder hittar du HÄR!