12.01.01 - Kololi

Gott nytt år allesammans och en god fortsättning!

Sist vi skrev så var vi i Senegal. Tog några dagars timeout i Saly. Vi hann medverka i P4 också. Var tänkt att lämna Saly på onsdagen men Alexandra blev magsjuk så vi fick skjuta på det. Men hon är hård och tillfriskna direkt.

Så på torsdagen så packade vi ihop och checkade ut. Lämnade Saly och körde söderut mot Gambia. Vi lämnade Saly vid elva tiden och körde via Kaolack ner till gränsen vid Farafenni. En sträcka på 20mil som tog ungefär 5 timmar, då förstår ni ungefär hur bra vägen var.

Vi korsade gränsen vid Farafenni för att vi hade tänkt ta en mindre båt över Gambia River istället för att åka båten Barra-Banjul. Den sistnämnda varnar de för ficktjuvar och att den inte är pålitlig. Men gränspersonalen och poliserna övertalade oss att ta den båten ändå. Något vi skulle ångra senare...

Men en sak i taget. Gränspassagen gick smidigt. Det tog ungefär en timme för båda gränserna. Så istället för att ta den lilla båten över floden och köra på en sämre väg så körde vi mot Barra och den större båten. Men vi stannade en bit innan och sov i bilen. Stannade på en sandig väg intill den stora vägen.

Fredag, och idag tänkte vi ta in på hotell och ladda inför nyår. Det blev inte riktigt så. Vi körde 4mil sen kom vi fram till hamnen. Köpte biljetterna 08:10 och ställde oss i kön. 21:45 kör vi av båten i Banjul. KATASTROF! "båtarna går varje timme till varannan, men förseningar och inställda båtar är vanligt / Lonely Planet"

Vi stod som bil 10 i kön och efter att fått veta att båtarna tar ungefär 3 lastbilar och ca 20 bilar åt gången så trodde vi att det skulle gå fort. Men en båt var trasig men de hade fortfarande två igång så det kan inte vara så farligt. Timme efter timme satt vi i bilen och sneglade på portarna ifall de öppnades. Men det gjorde de aldrig. Jag förstår inte riktigt vad som var problemet just då. Som tur var så var det inte strålande sol idag, annars hade vi nog gått ihjäl!

Men 9,5timmar senare så öppnas porten vid 17.30 tiden. Då var det bara att ligga tätt på bilen framför för att hinna in. En del bilar gömde sig längre fram för att försöka smita imellan men det lät jag dem inte göra. Bilen bakom oss fick 3 smitare framför sig men han kom in ändå. "Okay I admit I was a little crazy, I just pushed the barrier" sa han efteråt en smula upprörd.

Väl inne så såg vi rampen men ingen båt. Men det var ju bara 7 bilar framför oss nu inne på området så nästa båt kommer vi ju med. Efter en timme kom¨båten och bilar körde av och en flock av människor sprang ut. Äntligen dags att köra på båten! Men då helt plötsligt kommer en massa bilar körandes från porten bakom oss och tränger sig längst fram. Alla dampade ur, kaos överallt och mörkret hade lagt sig. Båten blev snabbt full och vi kom kanske 10m framåt. Innan det här hände så hade vi inte lidit så mycket. Det gjorde inte oss så mycket att spendera lite tid i bilen men när det började bli mörkt så började tålamodet ta slut. De har ingen struktur alls här nere. Hur smarta kan man vara att öppna porten bakom oss innan de kört på bilarna som stod i kö? Tyckte synd om killen som försökte styra upp båtens vikt med div bilar och lastbilar.

Nu var det kolsvart ute. Klockan närmade sig 21 och vi hade stått i kö över tolv timmar. Folk började prata om att det var sista båten som skulle komma nu. Ifall man inte kom med den så fick man spendera natten i bilen och ta första båten på morgonen. Då hade jag nog dampat ur ordentligt. Men båten kom, bilar körde av och spänningen steg. Alla satt laddade bakom ratten för att tränga sig på båten - det var att vinna eller försvinna. Boom! Avgaser, rött bromsljus, tutande, skrikande, vinkande ja helt galet helt enkelt. En kille som hade hjälpt oss tidigare hjälpe oss lite på vägen. Höll koll lite framåt vart jag skulle lägga mig, det var 3 radar med bilar i bredd så ni förstår.

Båten började bli full, men vi kom med! Jag undrar vad de andra stackarna gjorde som blev kvar på andra sidan floden. Vi såg en minibuss en bra bit bakom oss som några turister hade hyrt eller liknande. De hade 4 barn med sig och säkert ett hotell på andra sidan. Drygt att åka på semester hit en vecka, hyra en bil för att utforska Gambia lite för sig själv och fastna på andra sidan för att det ska ta 13,5h att stå i kö för att åka en båt som tar 30min. ÅK ALDRIG DEN BÅTEN!!!

Men väl i land på andra sidan och huvudstaden Banjul så styrde vi mot resort området. Körde till ett hotell som vi hade kollat upp - Badala Park Hotel. Kostade ungefär 300sek/natten. Checka in, åt och dog. Vi var helt ihjäl efter en lång dag!

Vaknade upp igår och insåg snabbt att hotellet inte var så mycket att ha. Lyhört, massa mygg och allmänt sunkigt. Så vi checkade ut for att hitta något finare. Det är ju trotts allt nyårsafton ikväll! Snurra runt lite men det var fullt på en del hotell. Hitta tillslut ett hotell med fin pool och fritidsresor för Holland, Tyskland och England hade turister här. 80dollar/natten, det är dyrt med hotell här!

Klockan hade hunnit bli 12 så vi la oss vid poolen direkt och tog det lugnt. Efter några timmar så gav vi upp. Tog en promenad runt Senegambia och kollade läget lite. Hem och duschade sen blev det Senegambia och restaurang. Massor med folk överallt men det var skönt att vara på ett ställe med fler turister. Där "the strip" började så stod poliser och höll undan lokalbefolkningen. Massor med folk som ville in. Kändes lite fult att bara glida igenom som turist just då. Men man förstår att de inte kan ha alla de människorna inne på det området. Hade blivit kaos då för det var redan smått kaos.

Satt och åt medans olika föreningar trummade, dansade och sjöng utanför i hopp om driks. "Ska jag hoppa ut och dansa lite?" men Alexandra trodde in på mig. Men vafan, jag hoppade ut över räcket och körde någon afrikans dans som de dansade. Jag fick igång restaurangen lite och många skratt. Fick till och med dricks och en beundrare - en liten tjej som sedan gjorde tummen upp hela kvällen.

Gick sedan tillbaka till hotellet. Det var något stort pådrag här. De hade "Senegals bästa artist" här och hade förvandlat poolområdet till en stor restaurang med en stor scen. Vår bil passade in på parkeringen när landets överklass kom och parkerade sina Land Rovers etc. Firade in det nya året och tittade på alla fyrverkerier. Men vi börjar bli gamla och efter det tackade vi för oss och däckade.

Idag är vädret inte så bra här nere. Blåser en del och solen gömmer sig. Ska stanna en natt till på det här hotellet. Sen tänkte vi hitta något billigare och stanna några nätter till. Kommer ner Flenare hit den 5e så vi hoppas på att få se lite hur lokalbefolkningen bor här nere eftersom hans familj bor här. Sen rör vi oss vidare mot Kamerun!