12.02.20 - Dakar

Nästan 8 veckor tillbringade vi i Gambia. Det var inte riktigt planerat. Men nu har vi i vilket fall sålt bilen. Vi har även tittat på en massa mark för framtiden och fått en massa nya vänner!

Sista tiden i Gambia ägnade vi åt att bara ta det lugnt. Några dagar vid Paradise Beach, som i övrigt kommer bli väldigt saknad! Vi åkte även en del tanka-tanka och gili-gili kors och tvärs. Skickade hem pengar till våra päron med Western Union, en erfarenhet rikare. Tog farväl av Eliman & Essa i Sanyang under söndagen efter att vi hade installerat solpanelerna på taket och styrt upp duschen ute. Tror Essa är riktigt nöjd nu. Sista natten tillbringa vi hos Tommy & Lisen i Brufut. Åt en god buffe på kvällen tillsammans med dem & danskarna Berit & Dress.

Imorse så körde Tommy & Lisen ut oss till flygplatsen. Men först svängde vi in på banken och växlade stora högar av dalasi's till några ynka sedlar dollar. Sen till Banjul International och checka in. Sa tack för allt och på återseende innan vi gick igenom säkerhetskontrollen.

Jag blev överlycklig när jag såg flygplanet taxa in på flygplatsen. Ett litet skitplan med propellrar och ca 20 passagerare. Africa style! Men det gick bra. Vi lyfte i tid 11.15 från Banjul och efter en något okontrollerad landning 45min senare så var vi i Dakar - upp och ner. Allt gick smidigt igenom flygplatsen. Väl ute så gick vi snabbt och bestämt förbi alla taxi snubbar och ut mot kusten. Vi hade LP-boken som guide efter ett hotell.

Vi stannade och åt en varsin pizza övergödd av ost. Sen checkade vi in på ett hotell bredvid som hade Piscine - pool. Hade en hel del CFA kvar sen vårt senaste besök i Senegal som vi kunde spendera. Har legat vid poolen hela eftermiddagen. Sen tog vi en varsin efterlängtad VARMDUSCH! Underbart skönt. Nu på kvällen tänkte vi ta en promenad och hitta något gott att äta. Sen blir det att se en film och försöka somna skapligt. Imorgon bär det av igen. En låååång dag kommer det att bli. Checka ut 05 imorgon och vi lär nog inte checka in på nästan hotell fören dagen efter. Dåligt med gissningar vart vi ska - kommentera! Vart ska vi nu?!

Ifall man ska dra lite slutsatser utav Gambia då...
-Eliman aka fiskguden har lärt mig (Dennis) att äta fisk. Men det kan nästan räknas som fusk då fisken i sig var butterfish. Sjukt god och den kommer jag sakna! Annars så har jag nog aldrig träffat någon som vattnar sin tomt lika ofta som Eliman, från 06-20 konstant haha. Konstigt att det inte var fler mygg där ute.

-Gabriella & Sparkey är dem skyldiga att vi överhuvudtaget besökte Gambia och aldrig kom därifrån. Tack vare dem så kom vi i kontakt med alla möjliga människor och fick en inblick i den Gambiska vardagen. Nu efteråt så känns det som om vi känt varandra i en evighet. Ser fram emot Yassan hemma i Flen framöver.

-Brufutgänget som vi lärde känna igenom brottarkontakter. Johan med familj, Tommy & Lisen och Berit & Dress. Åt mina första räkor under deras räkfest, notera INTE rakfest. Massor med rövarhistorer, gott humör och mycket hjälp. Tommy styrde upp passen åt oss när vi gick över tiden och hjälpte även till en hel del i bilaffären etc. Tack!

-Emy på Djeliba & Poco-Loco. Alltid glad och hjälpsam. Vi kommer sakna Gambias bästa ställe Poco-Loco!

Alla bilder ifrån Gambia hittar ni HÄR.

Gambia, vi ses nog snart igen...